keskiviikko 26. elokuuta 2015

Näin minä muokkaan kuvani ja videoni!

Heippa taas! yksi blogini luetuimmista postauksista on blogitallin haastepostaus, jossa kerron siitä miten käsittelen kuvani ja bannerini. Kyseinen kirjoitus on kuitenkin tosi vanha ja moni asia on muuttunut siitä hetkestä kun tuon kirjoitin, joten halusin tehdä samantapaisen postauksen uudestaan. Kamerana minulla on edelleen Canonin Power Shot sx 400 is, ja olen siihen edelleen tosi tyytyväinen, varsinkin videoihin,Videoita kuvaan myös välillä Go pro kamerallani joka on merkiltään Rollei, ja siihenkin olen ollut oikein tyytyväinen.
Kun minä kuvaan käytän melkein aina automaatti asetusta, ja sillä saa mun mielestä parhaat kuvat. Mutta nyt kun olen pikaisesti esitellyt kuvauskalustoon niin siirrytään nyt sitten siihen itse muokkaamiseen.
Kuvat
Tietokoneella minulla on Valokuvat nimisen sovellus ja sillä minä sitten kuvani muokkaan. Valokuvissa minä lisään Valoa, kontrastia, kylläisyyttä yms. ja sillä saa myös hyvin suoristettua kuvat. En minä oikeastaan muulla tavalla kuviani muokkaa ja tuossa on kyllä kaikki mitä tarvitsen, ja kun kerran tuosta löytyy kaikki tarvittava niin en ole viitsinyt mitään muuta muokkausohjelmaa Gimpin lisäksi asentaa. Tuo valokuvat riittää tosiaan hyvin tavallisten kuvien muokkaamiseen mutta Gimpin tarvitsen Bannereita varten.
Vasemmalla puolella ennen oikealla jälkeen. Olen lisännyt kylläisyyttä ja valoa.
vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen, olen lisännyt valoa.
Lisätty valoa;)

Videot
Videot muokkaan ihan tavallisella Windows Movie Makerilla ja siinä on kyllä kaikki mitä minä tarvitsen. Sillä saa leikattua videota, mikä onkin tarpeellista kun höpöttää niin paljon turhaa kun minäkin teen;)ja erityisesti kun edustaa yhtä epäedustavasti kun minäkin välillä edustan;)sillä saa myös lisättyä musiikkia ja äänitettyä välispiikkejä ja poistamaan alkuperäiset äänet jos videon puhe ei miellytä;)videoissa olen muutenkin tarkka ettei tule mitään turhaa sähläystä tai muuta sellaista videoihin, niin etten häpeä aikuisena niitä katsoessani silmiä päästäni;)
Bannerit
Bannerit teen Gimpillä ja se on kyllä aikavievin juttu heti videon editoimisen jälkeen. Ensin pitää olla joku idea, tai muuten se menee ainakin minun tapauksessani pään hakkaamiseksi seinään..  tavallisesti päätän ensin mitkä kuvat Banneriin haluan ja sitten mietin miten ne banneriin asetan mutta tämäkin riippuu ihan tapauksesta, eikä minulla ole mitään tiettyä kaavaa miten bannerin teen. Minä tykkään tehdä ulkoasuja ja vaihdankin niitä aika useasti..
Tässä alla vielä pari minun lempibanneria, vaikka eivät nekään mitään kuvanmuokkauksen taidon näytteitä ole..

Instagram
Puhelimesta minulta ei löydy oikeastaan mitään muuta kun rajaustyökalu ja instasize, jolla saan kuvat rajattua instagramiin sopivan kokoiseksi , mutta olen tässä suunnitellut loppuvuodesta hommaavani uuden puhelimen, niin että sinne uuteen puhelimeen sitten varmasti lataan jonkun muokkaus ohjelman. Tuon sitten  vaan kuvan jonka haluan instagramiin laittaa tietokoneelta puhelimeen, jos se ei siellä ennestään ole ja rajaan se sopivan kokoiseksi instagramiin, ja jos ei se onnistu niin että kuva on järkevästi rajattu käytän tosiaan instasizea jolla saa valkoiset reunat kuviin. Melkein jokaiseen kuvaan tapaan laittaa ainakin yhden instagramin omista filttereistä(kaikki jotka ovat instagramissa tietävät mistä puhun;).

 Tässä esimerkki yhdestä instagramin filttereistä... näissä mun muokkaustavoissa ei tosiaan ole mitään ertyistä ja monet näistä jutuista mistä kerroin ovat varmasti ihan itsestäänselvyyksiä, mutta pitäkää mielessänne että mä olen ihan tavallinen harrastevalokuvaaja enkä mikään erityisen taitava enkä todellakaan mikään ammattilainen, mutta julkaistaanpa nyt kuitenkin ;)
Haluaisitteko te lukea lisää valokuvaukseen liittyviä postauksia?
Tässä vielä neljä mun mielestä parasta kuvaa mitkä olen ottanut.
 

2 kommenttia:

  1. Oho hei, sähän olet ollut katsomassa samoja estekisoja Metsämäessä kuin minä! :D
    Aika samoja juttuja muokkaat kuviin kuin minä, lisään itse vielä myös kontrastia, niin kuva näyttää mun silmään paremmalta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista!:)juu, olin tosiaan tuolla metsämäessä,varmaan me siellä nähtiinkin;)oikeastaan olen tyytyväinen jos et kiinnittänyt siellä minuun mitään huomiota, koska seisoin aika lähellä nurmikenttää ja pelkäsin että erotun joukosta ihan liikaa siinä kuvatessani, vielä kun on tuo punainen kamerakin joka erottuu muiden kameroiden joukosta ;)kyllä minäkin säädän joskus kuvien kontrastia, mutta sen verran harvoin etten viitsinyt sitä tässä mainita:)

      Poista

Kivat kommentit piristävät aina päivää ja otan niitä vastaan mielelläni! :)muistathan kuitenkin noudattaa hyviä käytöstapoja täällä netin ihmeellisessä maailmassa, törkeät ja asiattomat viestit poistan.

♥lisää tietoa meistä löytyy blogin sivuluettelosta, siellä saattaa olla vastaus kysymykseesi :)
♥kommentinvalvonta on käytössä joten älä turhaan lähetä kommenttia kaksi kertaa:)
♥vastaan parhaani mukaan kaikkiin kommentteihin mutta jos haluat vastauksen kysymykseesi saat sen varmemmin jos kommentoit uusimpaan postaukseen
♥kiitos kommenteista ja kiinnostuksesta blogiani kohtaan!