torstai 9. heinäkuuta 2015

Ratsastuskoulu vs.yksityistalli

Heippa! minulla pilkahti tänään mieleen että voisin kirjoittaa hiukan yksityistallin ja ratsastuskoulun hyvistä ja huonoista puolista tänne blogin puolelle, samalla tästä postauksesta voisi olla myös itselleni apua kun nyt loppukesästä joudun päättämään että jatkanko ratsastuskoululla vai käynkö Jatkossa pelkästään Annikan luona kaksi kertaa viikossa.

Ratsastuskoulu
Plussat
Hyvät puitteet ratsastukselle
Ratsastuskoululla panostetaan usein enemmän ratsastuskenttään ja ratsastuspohjiin mutta esim. meidän ratsastuskoululla ei ole ikinä ollut maneesia, enkä ole ikinä ratsastanut maneesissa ja täytyy kyllä sanoa etten kovin usein ole sellaista kaivannut.. paitsi ehkä joskus harvoin tallilla..
Monenlaiset hevoset
Monissa ratsastuskouluissa on varmasti paljon hevosia ja sehän tekee hyvää ratsastukselle kun pääsee ratsastamaan erilaisilla hevosilla ja oppii käsittelemään ja ratsastamaan monenlaisia hevosia.
Helpompi aloitus
Ratsastuskoulun hevosilla on helpointa opetella ratsastuksen alkeet ja ponit ovat useasti todella kilttejä ja nöyriä ja ratsastuskouluissa on paljon enemmän taluttajia ja avustajia.
Sosiaalisuus
Ratsastuskoulussa käy usein paljon ihmisiä ja siellä on helpompi saada uusia ystäviä jos on sosiaalinen luonne, vaikka toki yksityistallillakin saa hyvin ystäviä.

Miinukset:
Helpot ponit:
Ratsastuskoulun ponit eivät reagoi ratsastajan virheisiin oikeastaan yhtään ja eteenkin se minun suurin istuntavirheeni eli  yläkropan vinous jää useasti huomaamatta ratsastuskoulussa kun ei hevonen reagoi virheeseen mitenkään. Tämä voi tietenkin jonkun muun mielestä olla hyvä asia mutta minä olen päättänyt vakavasti että haluan oppia ratsastamaan hyvin ja kunnolla..
Suuret ryhmät:
Useasti ratsastuskoulussa on tosi suuret ryhmät eikä opettaja oikein ehdi keskittyä yksittäiseen ratsukkoon niin paljon kun esim. kahden ratsukon tunnilla.
Ponien koko:
Tämähän riippuu täysin ratsastuskoulusta ja ratsastajasta mutta ainakin meidän ratsastuskoululla on aika pieniä poneja ja korkeimmat ovat varmaan jotain päälle 130 cm. Minä en itsekään ole mikään kauhean pitkä(olen jotain alle 155cm)mutta kuitenkin ratsastuskoulun ponit rupeavat
 olemaan minulle hiukan liian pieniä.
Yksipuolisuus
Ratsastuskoulussa jokainen  ratsastustunnit ovat aika samanlaisia eivätkä tuntilaiset suuresta ryhmästä riippuen luonnollisestikaan saa päättää niin paljon siitä mitä tehdään.

Yksityistalli:
Plussat:
"Yksityisyys"
Minä olen sellainen ihminen että minä saatan olla todella"jäykkä"ja hiljainen tuntemattomien ihmisten kanssa tai sellaisten ihmisten kanssa joita en kovin hyvin tunne ja siksi viihdyn paremmin tutussa porukassa jossa on minulle ennestään tuttuja ihmisiä(ja tuttujen seurassa minä olenkin sitten koko ajan äänessä..;), mutta tämähän riippuu täysin ihmisestä mutta ainakin minä olen huomattavasti vapautuneempi tuttujen seurassa..
Tutut hevoset
Minun mielestäni on ainakin paljon kivempaa harrastella sellaisen hevosen kanssa jonka tuntee hyvin ja tutut hevoset tuo jonkunlaista turvallista ja mukavaa tunnelmaa. Minun mielestäni hevosen ja ihmisen välisen suhteen muodostuminen on myös ehkä tämän harrastuksen antoisin kokemus..
Herkät hevoset
Yksityishevoset esim. Tara ja Bambi ovat paljon herkempiä ratsastaa ja ne reagoivat herkemmin istuntaan ja sen virheisiin, ja sillä tavalla oppii ratsastamaan paremmin.
Monipuolisuus
Yksityistallilla saa tehdä paljon muutakin kun ratsastaa esim. juoksuttaa, irtohypyttää , tehdä tallitöitä ja muutenkin osallistua kaikkeen paljon enemmän.
Omia ideoita
Yksityistallilla saa toteuttaa paljon enemmän omia ideoita(tietenkin järjen rajoissa)ja saa muutenkin olla paljon enemmän mukana vaikuttamassa siihen mitä tehdään ja voi muutenkin tehdä paljon enemmän ja kokea paljon enemmän kun ratsastuskoulussa.

Myös tällaisia kuvaussessioita voi pitää kun on kolmen ihmisen ja kolmen hevosen muodostama ryhmä ja kaikki ihmiset tykkäävät myös ihan vaan olla heppojen kanssa.
Miinukset
Samat hevoset
Ratsastuksen kannalta olisi hyvä päästä ratsastamaan monilla hevosilla ja sillä tavalla oppii ratsastamaan erilaisilla hevosilla mutta sanoisin kuitenkin että samat ja tutut hevoset ovat ainakin minun mielestäni enemmän plussaa kun miinusta ja tämä olikin vaan ratsastuksen kannalta.

Minulle taitaa kyllä sopia tuo yksityistalli paremmin ja tuo monipuolisesti harrastaminen on kyllä enemmän minun mieleeni. Mutta tämäkin riippuu täysin siitä miten haluaa harrastaa ja mitkä ovat tavoitteet ja myös siitä minkälainen ihminen on kysymyksessä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kivat kommentit piristävät aina päivää ja otan niitä vastaan mielelläni! :)muistathan kuitenkin noudattaa hyviä käytöstapoja täällä netin ihmeellisessä maailmassa, törkeät ja asiattomat viestit poistan.

♥lisää tietoa meistä löytyy blogin sivuluettelosta, siellä saattaa olla vastaus kysymykseesi :)
♥kommentinvalvonta on käytössä joten älä turhaan lähetä kommenttia kaksi kertaa:)
♥vastaan parhaani mukaan kaikkiin kommentteihin mutta jos haluat vastauksen kysymykseesi saat sen varmemmin jos kommentoit uusimpaan postaukseen
♥kiitos kommenteista ja kiinnostuksesta blogiani kohtaan!