tiistai 13. joulukuuta 2016

Luukku 13: Mitä koulun jälkeen?


Nyt olisi siis luvassa luukku, jolla ei periaatteessa ole mitään tekemistä hevosten kanssa. Aihe on kuitenkin minulle tosi ajankohtainen, joten ajattelin kirjoittaa siitä kuitenkin postauksen. Jospa tässä saisi samalla omaakin päätä hiukan selviteltyä.

Olen siis nyt yhdeksännellä luokalla, ja minulla on aika suuri päätös edessä opiskelun suhteen. Minun pitäisi nimittäin päättää missä minä haluan opiskella kolme seuraavaa vuotta, ja yrittää päästä sisään sinne minne minä haluan. Luultavasti tämä on elämäni tähän asti tärkein päätös, ja sen takia olenkin miettinyt asiaa aika paljon.

Minä olen periaatteessa ihan vakavissani ajatellut kahta, tai korkeintaan kolmea vaihtoehtoa. Useimmiten olen aina ajatellut että haluan ihan suosiolla mennä ihan meidän kaupungin ruotsinkieliseen lukioon, mihin suurin osa minun luokkakavereistanikin varmasti menee. Viime aikoina mieleeni on kuitenkin tupsahtanut vähän muitakin vaihtoehtoja. En halua ihan vain seurata luokkakavereita miettimättä muita vaihtoehtoja, kun niitä vaihtoehtoja tällaisessa aika suuressa kaupungissa kerran on.

Minulla on tässä hommassa yksi suuri valttikortti, nimittäin kaksikielisyyteni. Minulla ei oikeastaan ole suurta merkitystä sillä että opiskelenko minä suomeksi vai ruotsiksi. Ainut asia on se että olen tähän asti opiskellut ruotsiksi, ja sen takia ajattelinkin että olisi varmasti helpompaa jatkaa samalla linjalla. Jokin aika sitten minä kuitenkin huomasin että kotikaupungissani on myös olemassa suomenkielinen lukio, jossa on olemassa ITC- linja. Itse innostuin lähinnä tuosta ITC- linjasta, kun siihen kuuluu esimerkiksi digitaalinen viestintä. Hieman kuitenkin into laantui kun luin että siihen kuuluu myös kymmensormijärjestelmän oppiminen;). Itse olen aina vierastanut sitä että ihminen yritetään opettaa tekemään jokin asia tietyllä tavalla, jos hänellä jo on siihen hommaan ihan hyvä omakin taktiikka. Sitä paitsi kaikki tuollainen on minulle todella hankalaa..


Toinen vaihtoehto mitä olen joskus ohimennen ajatellut on amiksen puolella oleva hevosenhoitaja kurssi. Tämän idean kuitenkin tyrmäsin aika pian sen takia että joutuisin periaatteessa muuttamaan pois kotipaikkakunnaltani. Sitä paitsi se valkolakki on jotenkin aina ollut minulle tärkeä, ja siitä en olisi valmis luopumaan amiksen hyväksi. Kombitutkintokaan ei ollut mahdollisuus, kun olisin siinä tapauksessa joutunut käymään myös lukiota eri paikkakunnalla. Sitä paitsi en kyllä tiedä haluaisinko minä lopulta hevosista ammattia. Niinpä siis päätin että minä suuntaan Ypäjälle lukion jälkeen, jos minua silloin hevoshommat työnä kiinnostavat. Luultavasti minä olen kuitenkin työnä enemmän kiinnostunut journalismistä tai viestinnästä.

Oikeastaanhan minulla on siis kaksi vaihtoehtoa, ruotsinkielinen lukio tai suomenkielinen ITC- lukio. Ruotsinkielinen lukio nyt tietenkin olisi varma valinta, mutta mitä elämä olisi ilman riskejä? Toisaalta tuo kielen, koulun ja luokkakavereiden vaihto olisi kyllä aika suuri muutos elämään, ja ruotsinkielisessä lukiossa olisi kuitenkin aika tutut ihmiset ja tunnit olisivat kielellä, jolla olen tottunut opiskelemaan. Näitä kahta vaihtoehtoa minä kuitenkin mietin edelleenkin, enkä ole vielä tehnyt  päätöstäni. Onneksi voi hakea moneen paikkaan, niin että jompaankumpaan kuitenkin pääsee, ja onneksi minulla on vielä aikaa miettiä tätä asiaa..

Oletteko te muut yhdeksäsluokkalaiset vielä miettineet tulevia opiskelupaikkoja?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kivat kommentit piristävät aina päivää ja otan niitä vastaan mielelläni! :)muistathan kuitenkin noudattaa hyviä käytöstapoja täällä netin ihmeellisessä maailmassa, törkeät ja asiattomat viestit poistan.

♥lisää tietoa meistä löytyy blogin sivuluettelosta, siellä saattaa olla vastaus kysymykseesi :)
♥kommentinvalvonta on käytössä joten älä turhaan lähetä kommenttia kaksi kertaa:)
♥vastaan parhaani mukaan kaikkiin kommentteihin mutta jos haluat vastauksen kysymykseesi saat sen varmemmin jos kommentoit uusimpaan postaukseen
♥kiitos kommenteista ja kiinnostuksesta blogiani kohtaan!