torstai 1. joulukuuta 2016

Luukku 1: Haluaisinko minä oman hevosen?


Otsikon kysymys on varmasti joskus pyörinyt monen heppatytön päässä, erityisesti hevosharrastuksen alkuaikoina. Sen takia ajattelinkin aloittaa tämän vuoden joulukalenterin pohtimalla sitä haluaisinko minä oman hevosen.

En voi sanoa että en haluaisi omaa hevosta, sillä se olisi vale. Itseasiassa halusin jossain vaiheessa oman hevosen oikein kovastikin. Aina kun luin kuudennella luokalla hevoskirjoja, minut valtasi välillä melkein sietämätön halu ostaa oma hevonen. Useasti vanhemmat saivat selittää minulle ettei oma hevonen olisi mitenkään mahdollista, minä kun käyn vielä koulua , eivätkä vanhempani ole ikinä olleet hevosihmisiä. Tajusin tietenkin että he olivat oikeassa, mutten luopunut haaveestani. Päätin vain yksinkertaisesti siirtää oman hevosen hankinnan tulevaisuuteen.


Kesällä 2015 oli suuri merkitys siihen miten minä näin hevosmaailman, ja oman osaamiseni. Silloin karu totuus iski päin kasvoja: Minä osaan ruokita hevoset niin kuin minua on neuvottu, osaan hoitaa hevosen ennen ratsastusta, huomaan jos hevosen jalka on lämmin, tai jos se ontuu, mutta se ei riitä alkuunkaan hevosenomistajalle, ratsastuksesta puhumattakaan. Tämä sai minut tajuamaan että minulla on vielä paljon opittavaa ,ennen kuin voin ajatella omaa hevosta. En enää halunnut niin intensiivisesti omaa hevosta, ja keskityin enemmänkin siihen mitä minä teen nyt tällä hetkellä. Aloin ajattelemaan omaa hevosta enemmänkin pitkän ajan tavoitteena: sellaisena asiana jonka haluan vielä joskus saavuttaa, mutta joka ei tule ihan niin vain. Mikään arvokas ja tärkeä ei tule pienessä hetkessä, niinhän se menee. 

Totesin myös että minullahan on mahtava tilanne: Pääsen talille pari kertaa viikossa, saan hyviä neuvoja ja opetusta ratsastuksen suhteen, ja saan hoitaa Annikan hevosia (erityisesti Bambia) vähän niin kuin hoitohevosinani. Aloin myös asettamaan pieniä tavoitteita ennen sitä varsinaista oman hevosen ostamista: Oma hoitohevonen on ensimmäinen askel, sen jälkeen voisi vuokrata jonkun toisen hevosta, ja ehkä sitten ostaa sen oman hevosen. Ajattelen myös nykyään enemmänkin niin ,että haluan oppia mahdollisimman paljon ennen sen oman hevosen ostoa, niin että oikeasti tiedän mitä teen sen oman hevosen kanssa.

Aluksi se ajatus omasta hevosesta oli sellainen että jess, sitten vain minä ratsastan sillä. Nykyään olen sitä mieltä ,että jos minulla olisi oma hevonen, niin olisin pelkästään kiitollinen siitä että joku minua osaavampi ratsastaisi sillä aina välillä.  En myöskään missään nimessä haluaisi lopettaa ratsastustunteja sen oman hevosen takia, joten kävisin kyllä valmennuksissa ,jos se vain olisi mahdollista.

Alkuvaiheessa sitä hevosen omistajan vastuuta ajatteli myös enemmänkin vapautena, mutta nyt sitä tajuaa että siihen kuuluu myös vastuu, joka voi välillä varmasti tuntua raskaalta. Ei hevosenomistajalla joka tilanteessa ole kokeneempaa henkilöa, jolta voisi pyytää neuvoja tai kysyä että mitä nyt pitäisi tehdä. Kaikki päätökset täytyy tehdä itse, ainakin jos se oma hevonen asuu omassa pihassa. Joskus aamulla vesiputket ovat voineet jäätyä talvella, mikä sitten avuksi? Hevosmaailmasta on kyllä glamouri kaukana, vaikka se ihana onkin. Huomaan kuitenkin leireillä nauttivani erityisesti juuri siitä että pääsee aamulla putsaamaan karsinat ja  pyytämään hevoset sisälle, ja myöhemmin antamaan niille päiväheinät.
Pointtini tässä postauksessa oli se että  haluan edelleenkin sen oman hevosen, mutta tiedostan sen että paljon on vielä opittavaa, enkä enää haikailee oman hevosen perään niin intensiivisesti. Haluan myös oikeasti tietää mitä teen sen hevosen kanssa, ennen kuin minä sen ostan. Olisi se oma hevonen kuitenkin aivan ihana, ja ehdottomasti se on edelleen haaveenani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kivat kommentit piristävät aina päivää ja otan niitä vastaan mielelläni! :)muistathan kuitenkin noudattaa hyviä käytöstapoja täällä netin ihmeellisessä maailmassa, törkeät ja asiattomat viestit poistan.

♥lisää tietoa meistä löytyy blogin sivuluettelosta, siellä saattaa olla vastaus kysymykseesi :)
♥kommentinvalvonta on käytössä joten älä turhaan lähetä kommenttia kaksi kertaa:)
♥vastaan parhaani mukaan kaikkiin kommentteihin mutta jos haluat vastauksen kysymykseesi saat sen varmemmin jos kommentoit uusimpaan postaukseen
♥kiitos kommenteista ja kiinnostuksesta blogiani kohtaan!