sunnuntai 13. joulukuuta 2015

Joulukalenteri luukku 13:lempikrjani!



Olen monesti ohimennen maininnut tässä blogissa että olen kova lukemaan, ja tähän joulukalenteriin ajattelin nyt tehdä ihan oman luukun kirjoihin liittyen. Toivottavasti joku teistä lukijoista saa kivoja lukuvinkkejä tästä postauksesta, sillä ajattelin esitellä omat lempikirjasarjani.
Nummelan ponitalli
Tästä kirjasarjasta olen aina tykännyt. Kirjassa esiintyy koko melkein 80 kirjan ajan samat hahmot, ja hevosetkin pysyvät jokseenkin samoina. Kirjan päähenkilöt ovat Kikka, Repe ja tallinomistaja Pena, eli Pentti, vaikka kirjoissa esiintyy myös paljon muita  tärkeitä hahmoja.  Panan kommellukset ovat aina hulvattomia, ja niille saa nauraa ihan sydämensä kyllyydestä. Hevosten ja kaikennäköisten kommellusten lisäksi kirjassa kerrotaan aika paljon Repen ja Kikan välisestä suhteesta, joka on aika monimutkainen jo senkin takia että Repe on tunnettu" naisten naurattaja". Uusimpia kirjoja lukiessa jää kuitenkin sellainen kuva että näiden kahden välinen suhde on jo aika varmalla pohjalla. Uusimpien kirjojen pääteema on kuitenkin Repen varastetun  Kafka nimisen hevosen etsiminen, joka sekin on aika monimutkainen juttu, koska Italialaiset  mafia pomot ovat varastaneet sen ja heidän valtansa ulottuu todella pitkälle.  Uusimpien kirjojen paras puoli on ehkä se että lukija tosiaan huomaa miten tärkeä hevonen Kafka on Repelle, ja myös Kikasta on tullut Repelle ehkä jopa Kafkaakin tärkeämpi. Lukijana huomaa myös sen että vaikka Repe onkin tunnettu naisten naurattaja, hän on pohjimmillaan aito ja rehellinen.
Tiina- kirjat
Tiina kirjojen päähenkilöt ovat Tiina ja hänen paras "ystävänsä" Juha. Kirjasarjan alussa Tiina ja Juha ovatkin vaan kavereita, mutta viimeisissä kirjoissa tulee kyllä selväksi että heidän välillään on muutakin kun ystävyyttä. Tiina on luonteeltaan reipas, rehellinen ja sisukas. Vaikka Tina onkin  monella tavalla erilainen kun minä itse olen, pystyn kuitenkin jollain tapaa samaistumaan häneen, koska hän on kuitenkin monella tapaa minun kaltaiseni esimerkiksi sisukkuutensa takia. Hauskan tästä kirjasarjasta tekee kaikki ne kommellukset ja väärinkäsitykset joita Tiinalle tapahtuu hänen suorasukkaisuutensa ja reiluutensa ansiosta. Ainut ärsyttävä juttu näissä kirjoissa on Juhan mustasukkaisuus. Juha taitaa kirjoissa  olla  sisimmiltään jonkinlainen sovinisti, tai pahimmassa tapauksessa jopa narsisti. Varsinkin kirjassa " Tiinastako näyttelijä" Juhan mustasukkaisuus häiritsee minua.  Jotenkin minua häiritsee se että Juha kontrolloi Tiinan tekemisiä niin paljon, ja minun mielestäni Juhalla on jotenkin sairaalloinen omistushalu. Tiinoissa tämä on varmasti tarkoitettu huumoriksi, mutta jotenkin ainakin minä en voi olla ajattelematta sitä miltä näiden kahden suhde näyttäisi oikeassa elämässä, ei hyvä.Juha on kuitenkin muuten reilu kaveri ja kiva hahmo.
Yhden dollarin hevonen
Olen lukenut molemmat osat tästä kirjasarjasta. Ensimmäinen osa oli nimeltään yhden dollarin hevonen, ja toinen oli Myrskyvaroitus. Kummatkin osat ovat minun mielestäni hyviä. Muistan hyvin kuinka ahmin tuon toisen osan yhdessä illassa, ja olin täysin sen pauloissa. Kirjasarja alkaa sillä että Casey Blue niminen tyttö löytää hevosen, jota oltiin kohdeltu todella huonosti.  Kun Casey yhdessä eläinlääkärin kanssa hoitaa hevosta kuntoon, ei ole varmuutta siitä että hevonen selviäisi yön yli, saatikka sitten että siitä tulisi huippuratsu, jollaisesta Casey unelmoi. Kun ihmeen kaualla hevonen kuitenkin selviää. Casey rakentaa siihen valmentajansa avulla pikkuhiljaa suhdetta, ja alkaa ratsastamaan ja treenaamaan sen kanssa. Tytön ja hevosen välille muodostuu todella hyvä suhde, ja he rakastavat toinen toistaan. Lopuksi heidän kivinen alkumatkansa muuttuu helpommaksi, ja he osallistuvat Badmintoniin, mikä on aina ollut Caseyn suuri unelma. Sitä että voittavatko he kisan, en aio paljastaa;) lukekaa itse..
Toisessa osassa parivaljakon tie muuttuu jälleen vaikeammaksi. Caseyn hyväuskoinen isä on lavastettu syylliseksi murhasta, ja siitä alkavatkin parivaljakon ongelmat. Lopuksi heidän täytyy osallistua yksiin suuriin kenttäkisoihin, saadakseen itselleen filminauhan, joka todistaisi Caseyn isän syyttömyyden. Miten kisoissa sitten käy? sitäkään en aio paljastaa.
Itse tykkään näistä kirjoista kovasti, koska niissä on jokin sellainen tunnelma, joka kuvastaa ratsastusta, eteenkin huipputason sellaista, todella hyvin.

Klara -kirjat

En ole vielä lukenut kaikkia Clara- kirjoja, mutta olen tykännyt tosi paljon kaikista niistä jotka olen lukenut. Klara kirjoissa on kivaa se että kirjasarja alkaa siitä että Klara aloittaa ratsastuksen, ja käy ensimmäisellä ratsastustunnillaan. Klara edistyy kuitenkin tosi nopeasti, ja jotenkin tuntuu hiukan epärealistiselta että hän saa oman hevosen, vaikka hän on ratsastanut vasta vuoden. Mutta toisaalta Klaran äiti ja sisarpuoli, jotka asuvat samassa talossa, ovat kokeneita hevosihmisiä. Kirjoissa esiintyy myös  Klaran kavereita, ja suurimmassa roolissa heistä on Jontte niminen poika.

4 kommenttia:

  1. Kiva postaus! Olen itsekin melkoinen lukutoukka, saatan lukea monta kirjaa päivässä, joten minua miellytti tämä sinun kirjapostauksesi. Itse luen myös Klaraa ja Nummelan ponitallia, oikein hyviä sarjoja kummatkin!

    VastaaPoista
  2. Oikein hyvä postaus! Muutamaa noista olenkin lukenut, mutta en mitään kokonaan. Pitänee kokeilla, vaikka olenkin itse vannoutunut fantasia- ja tapahtumakirjojen ystävä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:)itsekin olen kovasti tykännyt esimerkiksi Harry Potter kirjoista. Olen lukenut ne kaikki kertaalleen, ja filmitkin olen katsonut vaikka kuinka monta kertaa, joten niitä en oikein enää jaksa lukea.

      Poista

Kivat kommentit piristävät aina päivää ja otan niitä vastaan mielelläni! :)muistathan kuitenkin noudattaa hyviä käytöstapoja täällä netin ihmeellisessä maailmassa, törkeät ja asiattomat viestit poistan.

♥lisää tietoa meistä löytyy blogin sivuluettelosta, siellä saattaa olla vastaus kysymykseesi :)
♥kommentinvalvonta on käytössä joten älä turhaan lähetä kommenttia kaksi kertaa:)
♥vastaan parhaani mukaan kaikkiin kommentteihin mutta jos haluat vastauksen kysymykseesi saat sen varmemmin jos kommentoit uusimpaan postaukseen
♥kiitos kommenteista ja kiinnostuksesta blogiani kohtaan!