sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Joulukalenteri luukku 6: blogi yksi vuotta!




Tasan vuosi sitten suomen itsenäisyyspäivänä perustin tämän blogin. Olin pyörittänyt päässäni ideaa omasta blogista jo pitkään ,ja tykkäsin kuvailla kaikennäköistä jo ennen sitä. Kuvasin  kuitenkin  vaan huvikseni, enkä käyttänyt kuvaamaani materiaalia mihinkään,ja touhu tuntui suoraan sanoen aika turhalta. Useasti en edes jaksanut editoida kuvaamiani videoita ja kuvatkin vaan tyhjensin tietokoneelle. Ajattelin että kuvaaminen olisi mukavampaa jos kuville ja videoille olisi jotain käyttöäkin. Luin  myös muiden blogeja, ja silloin viimeistään päätin että haluan oman blogin, niin että minulla olisi jokin muukin syy kuvata kun se että se on hauskaa.

 Aluksi olin ihan varma että vanhempani eivät ikinä antaisi minulle lupaa blogin perustamiselle. En minä aluksi saanutkaan lupaa, ja päätin olla puhumatta asiasta , vaikka tosiasiassa olin jo päättänyt perustaa blogin, vaikka sitten täysi-ikäisenä. Tavallaan  pystyn kuitenkin näin jälkikäteen ymmärtämään miksi heitä arvelutti koko touhu. Ensinäkin koko blogi ja nettimaailma olivat heille todella tuntematon  maailma,ja minähän olin ja olen vieläkin aika nuori, vaikka aika moni bloggaaja onkin juuri minun ikäiseni. Lisäksi netistä ja monelta muultakin taholta saa useasti kuulla juttuja nettikiusaamisesta, joten olen tullut myöhemmin siihen tulokseen että vanhempani ajattelivat omalla tavallaan minun parastani.
muistaakseni tämä on ihan ensimmäinen banneri jonka tein gimpillä,kehitystä on tapahtunut;)
 
Lopuksi minä kuitenkin sain luvan perustaa tämän blogin ihan yllättäen,enkä meinannut uskoa korviani kun sain siihen luvan. Olin todella innoissani, mutta samalla halusin ,ja haluan edelleenkin itse olla  tarkka siitä mitä blogissani julkaisen. Syy tarkkuuteeni  on se että jokainen ihminen tulkitsee saman postauksen omalla tavallaan, ja joku blogin lukijoista voi ymmärtää postaukseni ihan eri tavalla kun minä olin sen ajatellut, varsinkin jos postaus on tekstipainotteinen.

Näin jälkikäteen täytyy kyllä sanoa että ensimmäiset postaukseni olivat aika järkyttäviä tekeleitää, puhumattakaan ensimmäisistä ulkoasuistani.Olen kuitenkin alusta lähtien itse opetellut käyttämään bloggeria, joten siihen nähden nuo minun ensimmäiset tekeleeni eivät ole yhtään niin hirveitä. Tykkäsin kuitenkin kirjoittaa blogia, ja postausteni laatu parani koko ajan. Nykyään voin sanoa että kirjoittaminen ja lukeminen ovat minun vahvimpia puoliani, vaikka en edelleenkään sano olevani mikään erityisen hyvä kirjoittaja.

Ehkä ainut vinkkini blogia perustavalle on että älä ikinä sano ikinä, minunkaan ei nimittäin pitänyt kuvata videoita blogiini, eikä ainakaan siten että itse puhuisin kameralle ,mutta toisin kävi;) .
Yksi  toinen vinkkini on myös se että ei kannata ikinä ota paineita blogin menestymisestä tai postaustahdista, koska tämän tulee olla hauskaa eikä missään nimessä stressaavaa:).

Viime aikoina olen myös innostunut kuvaamaan enemmän videoita blogin puolelle, ja videoiden kuvaaminen ja editointi on kyllä tosi mukavaa. Lisää videoita tuleekin sitten tämän kuun loppupuolella;)Blogin parissa on aina ollut mukavaa touhuta ,ja kirjoittaminen voi olla minulle  parhaimmillaan ajatusten "tyhjentämistä" tekstiin ja joskus jopa terapeuttista.


Blogista on ollut itselleni hyötyä koulussakin, ja täytyy kyllä sanoa että aineiden kirjoittaminen on paljon helpompaa kun on tottunut kirjoittamaan pitkiä postauksia. Itsekin sain viime keväänä
äidinkielen aineesta 9,5 kirjoituksestani ja asiajärjestyksestä ,mutta  oikeinkirjoituksesta sain 8, 5.Se että toinen äidinkieleni, eli ruotsi( ruotsiksi tuokin aine oli kirjoitettu) on hitusen suomen  kieltäni  heikompi , onkin sitten ehkä ainoa haittavaikutus jonka bloggaaminen tuo koulumenestykseeni. Mutta onhan tuo todistuksessa komeileva 10  äidinkielisuunnatusta suomesta osittain tämän blogin kirjoittamisen ansiota,  ja täytyyhän sitä jollakin kompensoida niitä minun ei niin vahvoja aineitani esim. Kemiaa ja Fysiikkaa;)
 
Blogin pitämisen huonoja puolia onkin sitten se että varsinkin nyt kun on tämä joulukalenteri käynnissä sitä tulee istuttua tietokoneen ääressä hiukan liikaa, mutta en kuitenkaan ole sitä mieltä että tästä  olisi omalla kohdallani muodostunut ongelma. Ratsastuksessa tämän huomaa siitä että ainakin minulla hartiat jännittyvät helposti, mutta uskaltaisin kyllä väittää että se on seurausta koululaukun kantamisesta enemmän kun koneen ääressä istumisesta.
 Ainakin minä tunnustan joskus poteneeni suorituspaineita ratsastaessani osittain blogin takia, ja se onkin sitten toinen huono puoli.

 Ajattelin vielä laittaa tämän postauksen loppuun linkin ensimmäiseen postaukseeni, jotta te uudemmatkin lukijat saatte halutessanne lukea mistä tämä blogi on tiensä aloittanut..
ps. postaus on julkaistu 7. 12, mutta perustin blogin 6.12;)

 
Ihanaa itsenäisyyspäivää kaikille!, ja muistakaa kunnioittaa suomen itsenäisyydestä taistelleiden lisäksi meidän ihania kansallisaarteitamme Suomenhevosia, jotka myös omalta osaltaan taistelivat maamme itsenäisyyden puolesta !

2 kommenttia:

Kivat kommentit piristävät aina päivää ja otan niitä vastaan mielelläni! :)muistathan kuitenkin noudattaa hyviä käytöstapoja täällä netin ihmeellisessä maailmassa, törkeät ja asiattomat viestit poistan.

♥lisää tietoa meistä löytyy blogin sivuluettelosta, siellä saattaa olla vastaus kysymykseesi :)
♥kommentinvalvonta on käytössä joten älä turhaan lähetä kommenttia kaksi kertaa:)
♥vastaan parhaani mukaan kaikkiin kommentteihin mutta jos haluat vastauksen kysymykseesi saat sen varmemmin jos kommentoit uusimpaan postaukseen
♥kiitos kommenteista ja kiinnostuksesta blogiani kohtaan!